Skip to content

Narvik Montessori

  • Forside
  • Nyheter
  • Grupper
    • 1-3. klasse
    • 4. – 6. klasse
    • 7. klasse
  • Informasjon
    • Om skolen
    • Ansatte
    • Skolehelsetjenesten
    • Skolerute 2023-24
    • Læreplaner
    • Kvalitetsplan for Olweusarbeidet
    • Virksomhetsplan for Narvik Montessoriskole 2019-2021
    • Ordensreglement Narvik Montessoriskole
    • Søknadsskjema
    • Kriterier rundt opptak
    • Vedtekter
    • Styret
    • FAU 2019/2020
  • Årshjul
  • Kontakt
  • SFO

img_6495

Siste nytt

  • Pressemelding fra Narvik Montessoriskole: «Planlegger ny ungdomsskole i Narvik»
    01/09/2023
  • Velkommen til nytt skoleår
    18/08/2023
  • Narvik montessoriskole går over til Vigilo!
    14/08/2023
  • Skoleruta for skoleåret 23/24
    29/06/2023
  • Innskriving av neste års førsteklassinger og søknad på skoleplass 23/24
    08/11/2022
Hva er en montessoriskole?

Montessoripedagogikken bygger på en av Italias første kvinnelige leger, Maria Montessoris teorier. Maria Montessori jobbet blant annet ved barneavdelingen ved den psykiatriske universitetsklinikken i Roma. Der utviklet hun teorier om barns medfødte menneskelige potensial og hvordan dette kunne utvikles ved riktig stimulans. i 1907 takket hun ja til å drive et daghjem for arbeiderklassebarn i alderen 3-6 år i et av Romas slumområder. I dette, som hun kalte Casa dei Bambini (barnas hus) videreutviklet hun metodene og oppdaget hvordan barnas iboende behov for å lære blomstret i et forberedt og stimulerende miljø.

I denne perioden utviklet hun teoriene sine og formulerte hvordan barns utviklingstrinn karakteriseres av spesifikke tendenser, interesser og tenkemåter og utviklet ut fra det en spesifikk og helhetlig didaktisk metode.

Hovedtrekkene i montessoripedagogikken kan beskrives i følgende punkter:

  • Bevegelsene i klasserommet
    • Et montessoriklasserom skal stimulere til bevegelse og hensynta at mental utvikling hos barn henger sammen med fysisk bevegelse. 
  • Valgfriheten
    • Valgfrihet i hva man skal arbeide med skaper lærelyst og frihetsfølelse hos barnet. Friheten til å velge aktivitet og anledning til å arbeide uforstyrret i sitt eget tempo er et helt grunnleggende prinsipp i montessoripedagogikken. Dette fører også med seg selvstendighet og ansvarsfølelse for egen læring og respekt for andres arbeid.
  • Interessen får råde
  • Barn får muligheten til å fordype seg i det som interesserer.
  • Lærerens tilbaketrukne rolle
  • Læring skjer gjennom eget arbeid og egen forskning, ikke gjennom å høre en lærer prate. En lærer som legger frem materiell og øvelser som frister og stimulerer vil få elever som engasjerer seg. 
  • Vanlige spørsmål og svar om montessoripedagogikk
  • Er montessoriskoler religiøse? Nei. Montessoriskoler er ikke religiøse eller knyttet til noen spesfikke livssyn.
  • Tjener skolen penger som går til private eiere? Montessoriskoler i Norge er stort sett organisert som ideelle stiftelser. Skolene mottar tilskudd fra det offentlige som er lovpålagt å brukes direkte til elevene. Ingen tar ut utbytte og de eneste som tjener penger er de som er ansatt i skolen.
  • Er montessoriskoler dyre? Skoler velger selv hvor mye skolepenger de skal ta og det varierer fra skole til skole. Noen tar ingenting, mens andre tar litt. Skolepenger skal gå til å ivareta et faglig og pedagogisk tilbud. Skolepengene skal ikke overgå 15% av tilskuddssummen skolen mottar pr barn. Narvik montessoriskole tar i dag 898,- pr mnd i 10 mnd i året.
  • Hva er den største forskjellen til vanlig skole? I tradisjonell offentlig skole lærer elevene ofte det samme “pensum” i det samme tempo. Barnas evne til å reprodusere og huske kunnskap blir brukt som måleinstrument på måloppnåelse. Montessoriæreren står aldri å snakker til en større gruppe over tid. Montessorilærerens viktigste rolle er å ikke stå i veien. Læreren observerer, gir korte presentasjoner og legger til rette for at barna kan finne mer informasjon og forske videre selv. Miljøet i montessoriskoler er ikke som det tradisjonelle skolemiljøet med pulter på rekke og rad. I stede møter man barn som arbeider alene eller i grupper – ved bord eller på gulvet.
  • Passer montessoripedagogikk for alle barn? Ja. En pedagogikk som bygger på respekt for barnet og barnets evner, og som har som målsetting å se hvert enkelt barn og møte barnet der det befinner seg i sin utvikling, kan ikke være feil for noe barn!
  • Får ikke barna gjøre som de vil hvis de har valgfrihet? Nei. Barnas frihet er en strukturert frihet hvor de gis frihet til å handle innenfor klare grenser i et nøye forberedt miljø. Montessoripedagogikken bygger på en ufravikelig tro på barns indre vilje til å lære og utvikle seg og at når barn finner meningsfull sysselsetting vokser disipling og arbeidsglede frem. 
  • Har barna på montessoriskole hjemmelesker Nei, ikke som tradisjonelle hjemmelekser. Dersom barn på montessoriskole får hjemmearbeid skal det alltid være tilpasset det enkelte barnet. Montessoriskoler har også lengre skoledager for lettere å innlemme arbeidet som skal gjennomføres i skoledagen.
  • Hvorfor går barna i aldersblandede grupper Barn utvikles sosialt gjennom å være sammen med andre barn i ulike aldre. På samme måte som eldre søsken tar hånd om yngre søsken, tar barn på montessoriskoler ansvar for hverandre. I tillegg skjer det en spontan utveksling av kunnskap mellom eldre og yngre barn. De yngre får strekke seg etter de eldre, og de eldre får vise de yngre hva de kan. Samtidig får de repetert lærestoff på egne premisser.
  • Er montessoripedagogikk utdatert siden den ble utviklet for 100 år siden? Nei. I dag mer enn noensinne bør vi benytte oss av de kunnskaper Maria Montessori fikk da hun studerte barn for 100 år siden. Grunnprinsippet er; følg barnet! Og det står seg.

Kontakt

Simen Lian Kleiving, daglig leder
+47 92 66 99 72
rektor@narvikmontessori.no
Beisfjordveien 39, 8514 Narvik
  • A A A

Siste nyheter

  • Pressemelding fra Narvik Montessoriskole: «Planlegger ny ungdomsskole i Narvik»
  • Velkommen til nytt skoleår
  • Narvik montessoriskole går over til Vigilo!
  • Skoleruta for skoleåret 23/24
  • Innskriving av neste års førsteklassinger og søknad på skoleplass 23/24

Nyttige lenker

  • Søknadsskjema
  • Læreplaner
  • Årshjul
  • Ansatte

Grupper

  • 1-3. klasse
  • 4. – 6. klasse
  • 7. klasse
Copyright © All rights reserved.Theme Kiducation by Sensational Theme